- Startside
- Support & levering
- Info og levering
- Ofte stillede spørgsmål om batteridrevet værktøj
SPØRGSMÅL OG SVAR OM BATTERIDREVET HILTI VÆRKTØJ
Find svar på ofte stillede spørgsmål om Hiltis nye batteridrevne værktøj og batterier
BATTERIPLATFORME
Hvad er forskellen på Hiltis 12V, 22V, 36V og Nuron batteriplatforme?
Nuron er den nyeste tilføjelse til Hiltis portefølje af batteriplatforme, som gør det muligt at anvende de samme batterier til værktøjer der førhen har været på både 22V og 36V platformene. Det er altså én samlet, højtydende platform til alt dit batteridrevne Hilti værktøj. Nuron reducerer kompleksiteten i din virksomhed, eftersom du kan udføre samtlige arbejdsopgaver – uanset om du skal skrue eller skære i beton – med de samme højtydende, udskiftelige 22V Nuron batterier og opladere. Platformen giver dig adgang til en række datadrevne services, som hjælper dig med at forenkle din værktøjsadministration.
NURON
Hvordan fungerer Nurons datadrevne services?
Nuron værktøj genererer data, som gemmes i det tilsluttede batteri. Når batteriet lades op, overføres data sikkert til skyen via mobilnetværket. Der er ingen afbrydelser i arbejdet, eftersom processen hverken kræver opsætning, konfigurering eller handling fra din side. Data fra Nuron anvendes i proaktive services, som kan hjælpe dig med at reducere nedetid (fx påmindelser om batteriskift). Data gør det også muligt at se, hvor værktøjet senest blev ladet op og brugt og giver dig praktisk anvendelig viden, som gør det nemmere for dig at træffe velinformerede beslutninger om din værktøjspark. Disse datadrevne services er tilgængelige via ON!Track app'en.
Er alle Nurons digitale funktioner tilgængelige for alle kunder?
Alle Nuron kunder modtager information om deres batteriers tilstand samt funktionerne til værktøjsadministration via app'en ON!Track. Via app'en kan du scanne værktøj og batterier, få adgang til videoer og instruktioner, finde relaterede produkter (fx tilbehør) eller nemt og enkelt sende reparationsanmodninger. Når et batteri ikke længere yder optimalt, kan du hurtigt og enkelt foretage et skift direkte i app'en. Hvis du anvender Hilti Fleet Management og ON!Track, kan du få gavn af yderligere datadrevne services. Alle opladere, der leveres med vores Fleet Management-program, er opkoblede som standard. Det betyder, at du omgående får besked om potentielle batteriproblemer.
Du kan også lokalisere værktøj hurtigt eller identificere værktøj, der ikke benyttes, så du kan få det i brug igen. Du kan også anvende de data, der indsamles sikkert af Nuron platformen, til at identificere og analysere brugen af værktøjet. Disse informationer kan du bruge til at opbygge en værktøjspark, der fungerer optimalt for din virksomhed.
Kræver det meget oplæring at bruge Nurons onlineplatform?
Nej. Nuron platformen er skabt til at være enkel at bruge uden at afbryde dig i dit arbejde. Vores kundeservice sidder klar til at svare på alle dine spørgsmål og hjælpe dig med at anvende dine data.
Registrerer Nuron arbejdstimer, medarbejderproduktivitet eller andre følsomme data?
Nej. De data, som Nuron platformen genererer, er ikke knyttet til den individuelle bruger. Det er udelukkende værktøjsinformation som detaljer om, hvornår og hvordan værktøjet anvendes, fejlkoder, opladningsplacering og batteristatus. Hvis du vil knytte værktøjsdata til oplysninger om brugeren, kan du gøre det frivilligt ved hjælp af de relevante ON!Track-funktioner til digital styring. Kontakt os for at få mere information om funktionerne ved din nye batteriplatform.
OPGRADERING TIL NURON
Skal jeg skifte til Nuron, eller kan jeg blive ved med at anvende mit eksisterende batteridrevne Hilti værktøj?
Du kan godt blive ved med at anvende dit eksisterende batteridrevne Hilti værktøj. Vi kan dog varmt anbefale, at du opgraderer til Nuron, eftersom platformen giver en højere ydeevne og bedre services.
Er Nuron værktøj dyrere end Hiltis eksisterende 22V og 36V værktøj?
Nuron platformens prissætning er på niveau med vores øvrige platforme til batteridrevet værktøj. Hvis du vil have nærmere information om specifikt værktøj, kan du læse mere på produktsiderne på vores website, kontakte vores kundeservice, tale med din Hilti-konsulent eller besøge en Hilti Store.
Hvad med reservedele og tilbehør? Skal de også udskiftes?
Nej, det er ikke nødvendigt at udskifte alle reservedele og alt tilbehør. Hvis du vil have mere information, kan du gå ind på produktsiderne på vores website, kontakte vores kundeservice, tale med din kontaktperson hos Hilti eller besøge en af vores Hilti Stores.
Hvor længe vil man kunne købe Hiltis eksisterende 22V og 36V platform?
De eksisterende 22V og 36V platforme vil være tilgængelige og blive supporteret, så længe det er nødvendigt.
Kan jeg blive ved med at bruge 12V platformen med ultrakompakt værktøj til lettere arbejdsopgaver?
Ja. Du kan blive ved med at bruge Hiltis 12V batteriværktøj til lettere arbejdsopgaver, og vi bliver ved med at videreudvikle denne platform.
Kan jeg bruge Nuron batterier i mit eksisterende 22V og 36V værktøj fra Hilti?
Med en adapter kan du bruge Nuron batterierne til stort set alt eksisterende 22V værktøj. For at se om adapteren kan anvendes til specifikt værktøj, kan du gå ind på produktsiderne på vores website, kontakte kundeservice, tale med din kontaktperson hos Hilti eller besøge en af vores Hilti Stores. Der findes desværre ingen adapter til 36V værktøj.
BATTERIER
Hvordan skal jeg opbevare og håndtere lithium-ion-batterier?
For at få længere batterilevetid, højere produktivitet og en mere sikker arbejdsdag for dig og dine medarbejdere anbefaler vi følgende:
- Opbevares ved temperaturer mellem -20 °C og +40 °C
- Arbejd kun med batterier der yder optimalt takket være den indbyggede tilstandsstatus
- Opbevar ikke batterierne i opladeren; tag altid batteriet ud af opladeren, når det er ladet op
- Opbevar aldrig batterierne i direkte sollys, på varmekilder eller bag glas
- Anvendes i temperaturer mellem -17 °C og +60 °C
- Tjek batterierne regelmæssigt, og undlad at oplade eller anvende dem, hvis de har synlige skader
- Hold batterierne rene, fjern støv og snavs med en tør, blød børste eller en tør klud
- Anvend ikke batterierne til andre formål (fx som hammer)
Hvad betyder batteriets status (State of Health)?
Batteriets status refererer til lithium-ion-batteriernes resterende levetid. Alle lithium-ion-batterier får lavere kapacitet og ydeevne over tid, uanset om de bruges i værktøj, en bærbar computer eller en mobiltelefon. Denne funktion på Nuron batterierne, giver dig en indikation af, hvornår en batteripakke bør skiftes ud. Det hjælper dig med at sikre, at du altid arbejder med værktøj, der er så produktivt som muligt.
Fungerer lithium-ion-batterier i koldt vejr?
Temperaturen i omgivelserne bør være mellem -17 °C og +60 °C, men det optimale temperaturspænd er mellem 10 °C og 30 °C. Batterierne kan ikke lades op ved temperaturer under 0 °C.
Skal lithium-ion-batterier aflades helt inden opladning?
Nej, et lithium-ion-batteri behøver ikke at blive afladet helt, inden det lades op igen. Li-ion-batterier er meget alsidige, og man behøver ikke at være urolig for, at batteriets levetid skal blive kortere på grund af delvis opladning og/eller afladning.
Hvor længe holder Hiltis lithium-ion-batterier?
Nuron batterierne indeholder lithium-ion-celler af høj kvalitet, som er designet til at levere en høj ydeevne og en lang levetid. Det enkelte batteris levetid afhænger af flere faktorer, blandt andet hvilket værktøj det anvendes i, med hvilken kraft, hvor ofte og i hvilke omgivelser.
BÆREDYGTIGHED
Hvordan bortskaffer jeg lithium-ion-batterier på en sikker måde?
Vi tager ansvar for vores produkter i hele deres levetid og efterfølgende, så de ikke ender på en losseplads. Du kan derfor aflevere dine Hilti batterier i en af vores Hilti Stores eller bede om bortskaffelsesinstruktioner på din lokale genbrugsstation eller hos de lokale myndigheder. Inden du bortskaffer dine batterier, bedes du dække polerne til med et ikke-ledende materiale (fx elektrikertape). Smid ikke batterierne ud som husholdningsaffald.
Kan batteridrevet Hilti værktøj genanvendes?
Hvis du afleverer dit Hilti værktøj i en Hilti Store, sørger vi for korrekt genbrug og genanvendelse. Hvis det er muligt, genanvender vi delene fra det værktøj, vi indsamler. Ellers genbruger vi materialer fra delene. Vores værktøj har et højt indhold af stål, kobber og aluminium, og over 70 % af værktøjets masse kan genbruges til forskellige formål. Vi arbejder løbende på at øge denne procentdel.
Hvad gør Hilti for at reducere miljøpåvirkningen fra værktøjet?
Hos Hilti tager vi højde for hele livscyklussen i vores produkter. For eksempel anvender vi i dag i gennemsnit 23 % genbrugsmaterialer i vores produkter (sammenlignet med et globalt gennemsnit på 8 %), og 100 % af vores produktion drives af vedvarende energi. Vi fokuserer desuden på at reparere værktøjet i stedet for at udskifte det, og når værktøj er udløbet, henter vi det gratis. Al afhentet værktøj bliver derefter vurderet, for at finde ud af om det kan genbruges – enten i eksisterende stand som donationer eller som dele i vores genbrugsreservedelsprogram. Eftersom vores værktøj består af mere end 70 % metal, kan størstedelen af værktøjets vægt føres tilbage til de internationale råmaterialemarkeder. Du kan læse mere under bæredygtighed på vores website.
Hvad gør Hilti for at reducere miljøpåvirkningen fra sine lithium-ion-batterier?
De batterier, der indsamles via vores samarbejdspartnere, genbruges af eksterne partnere, som er specialister i at genbruge batterier. De udtrækker specifikke materialer, blandt andet kobolt, nikkel og lithium. Disse materialer genbruges derefter til produktion. Sammen med vores genbrugspartnere arbejder vi på at forbedre genbrugsprocessen for at sikre, at en så stor del af disse værdifulde materialer som muligt kan udtrækkes.
Har du yderligere spørgsmål?
Hvis du ikke har fået svar på dine spørgsmål, hører vi meget gerne fra dig! Kontakt os herunder.